A0: b0:  بهترین تلسکوپ‌ های ۲۰۲۳: برای رصد کهکشان‌ها، سحابی‌ها و موارد دیگر
نوشته شده توسط : asemaneshab

هدف از ساخت تلسکوپ‌ ها کمک به مشاهده کیهان، کهکشان‌ها، سحابی‌ها، سیاره‌ها و سایر اجرام آسمانی با وضوح و عمق قابل‌ توجه است. سه نوع اصلی تلسکوپ(دوربین نجومی) عبارت‌اند از شکستی، بازتابی و ترکیبی که هر کدام بر اساس طراحی نوری‌ شان «زیرگونه» خاص خود را دارند.

انتخاب تلسکوپ مناسب برای مبتدیان چالش‌ برانگیز است، زیرا در حال حاضر در بازار انواع مدل‌ ها از لحاظ ویژگی‌ ها، تنظیمات نوری و محدوده قیمت وجود دارد. آیا بهترین تلسکوپ‌ ها را می‌شناسید و می‌دانید که کدام یک با نیازهایتان مطابقت دارد؟ اگر دنبال پاسخ این سوال هستید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با بهترین تلسکوپ‌ های ۲۰۲۳ آشنا شوید.

تلسکوپ کامپیوتری سلسترون مدلNexStar 4SE 

تلسکوپ سلسترون مدل NexStar 4SE برای مبتدی‌ ها یک انتخاب عالی است. این دوربین نجومی عملکرد خوبی دارد و تصاویری واضح و درخشان می‌گیرد. همچنین یک کنترل‌ کننده دستی بزرگ و ملموس دارد. اگرچه میدان دید این مدل کمی محدود است، مشکل بزرگی نیست. زیرا نرم افزار SkyAlign و سیستم GoTo یافتن اجرام را آسان می‌کند.

علاوه‌بر این، کنترل دستی این مدل ۹ سرعت چرخش مختلف فراهم کرده است که حرکات دقیق یا کاوش سریع آسمان شب را امکان‌ پذیر می‌کند. مصرف انرژی این دوربین نجومی بسیار بالا است و توصیه می‌کنیم حتما از یک منبع تغذیه خارجی استفاده کنید. در غیر این صورت، یک بسته کامل باتری‌های AA را به‌سرعت تخلیه خواهد کرد. به‌طور کلی، استفاده از این دوربین نجومی بسیار آسان است، تصاویر واضح و روشن تولید می‌کند و ویژگی‌های متنوعی دارد که آن را به گزینه‌ ای مقرون‌ به‌ صرفه تبدیل می‌کند.

 

تلسکوپ شکستی ۱۰۰ میلی‌متری سلسترون مدل Inspire 100AZ

تلسکوپ سلسترون مدل Inspire 100AZ یک گزینه عالی برای مبتدیان و افرادی است که بودجه محدود دارند. این مدل ساختار محکمی دارد و ویژگی‌ های کاربرپسند آن باعث شده است به‌ راحتی قابل‌ استفاده باشد. این دوربین رصدخانه با دیافراگم ۱۰۰ میلی‌متری امکان دیدن اجرام آسمانی کم‌نور مانند کهکشان‌ ها و سحابی‌ ها را امکان‌پذیر می‌کند.

علاوه‌بر این، فاصله کانونی طولانی دارد که بزرگنمایی قابل‌ توجهی را برای مشاهده دقیق سیاره‌ ها و سایر اجرام نزدیک فراهم می‌کند. مدل Inspire 100AZ لوازم جانبی مختلفی دارد، از جمله یک جفت چشمی، یک چراغ قوه LED قرمز (برای حفظ دید در شب)، یک سینی لوازم جانبی، یک جوینده StarPointer Pro و یک آداپتور تلفن هوشمند برای عکاسی نجومی با گوشی.

 

تلسکوپ های مختلف 

 

تلسکوپ سلسترون AstroFi 102

دوربین نجومی سلسترون AstroFi 102 با طراحی سبک و قابل‌ حمل به‌راحتی راه‌اندازی می‌شود. این دوربین نجومی به برنامه SkyPortal مجهز شده است تا مکان‌ یابی و شناسایی بیش از صد هزار جرم آسمانی تجربه بی‌ نقصی باش..

دوبین نجومی AstroFi 102 دیافراگم بزرگ و فاصله کانونی طولانی دارد که نتیجه آن یک بزرگنمایی عالی است. همچنین، این دوربین نجومی میدان دید وسیعی دارد که آن را برای مشاهده خوشه‌ های ستاره‌ ای و سحابی‌ ها مناسب می‌کند.

 

تلسکوپ ترکیبی سلسترون مدل NEXSTAR EVOLUTION 9.25

تلسکوپ NEXSTAR EVOLUTION 9.25 بدون تداخل یا نقص نوری در میدان دید این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا آسمان شب را به‌شکل خیره‌کننده‌ ای مشاهده کنید. پایه موتوردار این دوربین نجومی شامل یک باتری لیتیوم یون قابل‌شارژ با عمر ۱۰ ساعت است. این مدل لوازم جانبی متعددی از جمله نقطه‌ یاب قرمز، آداپتور AC، کنترل دستی و چشمی‌های ۱۳ میلی‌متری و ۴۰ میلی‌متری دارد.

پایه موتوری این دوربین نجومی امکان ردیابی اجسام را هنگام حرکت در آسمان فراهم می‌کند. همچنین، شبکه وای‌ فای اختصاصی تعبیه‌ شده در پایه این مدل این امکان را فراهم می‌کند که از طریق برنامه Celestron SkyPortal (قابل دانلود رایگان برای آی‌اواس و اندروید) به دستگاه متصل شوید و آن را کنترل کنید.

 

برای اطلاع از مقاله عوامل موثر بر فصل ها در سیاره های دیگر به روی لینک کلیک کنید.

 

تلسکوپ Celestron Astro Fi 130

اگرچه Celestron Astro Fi 130 لزوما در رده تلسکوپ‌ های مقرون‌ به‌ صرفه قرار نمی‌گیرد، نسبت به بعضی از دوربین های نجومی که معرفی کردیم قیمت مناسب‌ تری دارد. این دوربین نجومی محکم ولی سبک است و از لحاظ سهولت حمل و نقل امتیاز خوبی می‌گیرد. همچنین، یک سه پایه ثابت، یک نقطه یاب قرمز و چشمی دارد. مدل Astro Fi 130 یک گزینه خوب محسوب می‌شود ولی در شرایط سرد ممکن است باتری خود را سریع‌تر تخلیه کند. بنابراین توصیه می‌کنیم یک منبع تغذیه اضافی بخرید.

 

تلسکوپ سلسترون مدل NexStar 8SE

سلسترون NexStar 8SE یک دوربین نجومی عالی با استفاده آسان و قدرت بالا است که امکان کاوش در اعماق فضا و عکاسی نجومی را فراهم می‌کند. مدل سلسترون NexStar 8SE لقب محبوب‌ ترین تلسکوپ جهان را به خود اختصاص داده و پرفروش‌ ترین تلسکوپ در سایت B&H Photo است.

این دوربین نجومی پوشش نوری StarBright XLT دارد و وضوح و کنتراست بی‌ نظیر آن لذت مشاهده سیاره‌ ها و ماه را دوچندان می‌کند. یکی از ویژگی‌ های فوق‌ العاده این مدل برای افراد مبتدی تور آسمان است که دوربین نجومی را به‌صورت خودکار به سمت اجرام مختلف هدایت می‌کند.

 

تلسکوپ های نسل جدید 

 

تلسکوپ  Sky-Watcher Skymax 127 SynScan AZ GoTo

اگر تازه‌کار هستید و بودجه محدودی دارید، دوربین نجومی Sky-Watcher Skymax 127 SynScan AZ GoTo را انتخاب کنید. از امکانات این مدل می‌توان به لنز 2x Barlow با آداپتور دوربین، هدف‌یاب ۳۰ ×۶، سه پایه فولادی ضد زنگ و سینی لوازم جانبی اشاره کرد.

راه‌اندازی این دوربین نجومی بسیار ساده است و به لطف وزن ۱۸ کیلوگرم، آن را می‌توانید به‌راحتی حمل کنید. برای تامین برق دو گزینه دارید: استفاده از هشت باتری AA یا منبع تغذیه ۱۲ ولتی. از آن‌ جایی که باتری‌ ها در شرایط سرد خیلی سریع خالی می‌شوند، توصیه می‌کنیم از منبع تغذیه استفاده کنید.

 

تلسکوپ هوشمند Unistellar eQuinox 2

تلسکوپ هوشمند Unistellar eQuinox 2 جدیدترین و پیشرفته‌ترین محصول اضافه‌شده به مجموعه Unistellar است. این دوربین نجومی در مقایسه با مدل قبلی خود یعنی eQuinox، امکانات بیشتری دارد.

سهولت استفاده، دوام، سازگاری و کاهش آلودگی نور از ویژگی‌های این تلسکوپ هوشمند است. پس از این‌ که دوربین نجومی با استفاده از آسمان شب و حسگر تصویر داخلی به‌طور خودکار تنظیم شد، می‌توانید از برنامه همراه آن برای یافتن اجرام آسمانی مانند کهکشان‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای، سحابی‌ها و سیاره‌ها استفاده کنید. این ویژگی برای کاربرانی که با آسمان شب یا صور فلکی آشنایی زیادی ندارند، عالی است.

 

مدل ووانیس وسپرا 

 

تلسکوپ Vaonis Vespera Observation Station

تلسکوپ Vaonis Vespera کوچکترین و مقرون‌ به‌ صرفه‌ترین تلسکوپ هوشمندی است که تا به‌حال وارد بازار شده است. ویژگی متمایزکننده این دستگاه نداشتن چشمی است. در عوض تصاویر جذابی از آسمان شب می‌گیرد که آن‌ها را با استفاده از اپلیکیشن موبایل Singularity می‌توانید با پنج گوشی هوشمند یا تبلت به اشتراک بگذارید.

این دوربین نجومی ترکیبی از سه فناوری است: نرم‌افزار تشخیص الگوی ستاره، فناوری انباشت تصاویر زنده و یک اپلیکیشن با قابلیت استفاده آسان. هنگام روشن بودن، حسگر تصویر Sony IMX462 می‌تواند هدف را در پنج دقیقه شناسایی کند و در هر ۱۰ ثانیه یک عکس از آن بگیرد. اگرچه تصاویری که این دستگاه ارائه می‌دهد کمی ضعیف هستند، می‌توان آن‌ ها را با پردازش‌ های بعدی بهبود بخشید.

 

تلسکوپ Unistellar eVscope 2

تلسکوپ eVscope 2 یک دستگاه دقیق است که شاید برای کاربران با تجربه که مدل‌ های رایج را ترجیح می‌دهند جذاب نباشد. با این‌ حال طراحی فوق‌ العاده‌ ای که دارد آن را به گزینه‌ ای عالی برای عکاسانی تبدیل کرده است که می‌خواهند دنیای نجوم را کشف کنند.

Unistellar eVscope 2 با دوربین داخلی، طراحی مدرن و چشمی الکترونیکی یک قدم از تلسکوپ‌ های سنتی جلوتر است. این مدل که دومین نسخه از سری eVscope است، امکانات قابل‌ توجهی در مقایسه با مدل قبلی خود دارد.

ویژگی‌هایی مانند بازتابنده ۴.۵ اینچی (۱۱۴ میلی‌متر) و نسبت کانونی f/3.9، این مدل را به گزینه‌ای عالی برای رصد اجرام آسمانی مانند سحابی‌ ها تبدیل کرده‌اند. راه‌اندازی ساده، طراحی شیک و رابط کاربری عالی اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند، از دیگر ویژگی‌های Unistellar eVscope 2 است.

نتیجه

ما در این مقاله به ویژگی های تلسکوپ های مختلف پرداختیم و آنها را به شما معرفی کردیم تا در خرید تلسکوپ راحت تر و درست تصمیم بگیرید. زمانی که شما برای خرید تلسکوپ اقدام می کنید باید به این نکته برسید که چه امکاناتی را مد نظر دارید و با دوربین نجومی چه کاری می خواهید انجام دهید. خرید دوربین نجومی باید با اطلاهات کافی انجام شود تا انتخابی درست و دقیق انجام شود. شما می توانید با مراجعه به سایت آسمان شب اطلاعات دقیقی در مورد انواع تلسکوپ به دست آورید و همچنین خرید تلسکوپ را با خیالی راحت در سایت ما انجام دهید.

 

برای دانلود مقاله بهترین تلسکوپ های 2023 روی لینک کلیک کنید.

 

منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و بهترین تلسکوپ های 2023

 



:: برچسب‌ها: تلسکوپ سلسترون , سلسترون , تلسکوپ , تلسکوپ اشمیت-اسگرین , کهکشان , خوشه های ستاره ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asemaneshab

ماه چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ماه درخشان ترین و بزرگترین جسمی است که ما شب ها در آسمان زمین می بینیم. ماه با متعادل کردن لرزش زمین در محورش زمین را به محلی که قابل سکونت باشد تبدیل می کند، همین امر موجب می شود تا آب و هوای زمین نسبتا پایدار باشد. این عمل ماه باعث جزر و مد می شود و همین موضوع طی هزاران سال کمک کرده تا انسان ها در دریا ها مسیر خود را پیدا کنند.

احتمالا ماه چندین میلیارد سال قبل با برخورد زمین با جسمی به اندازه مریخ شکل گرفته است. تنها قمر طبیعی که برای زمین وجود دارد به نام "ماه" شناخته می شود این نام به این دلیل است که در زمان های قدمی مطلع نبودند که قمرهای دیگری نیز در اطراف ما وجود دارد تا اینکه گالیله در سال 1610، 4 قمر را که به دور مشتری می چرخیدند را کشف کرد. لونا در زبان لاتین به معنی ماه است این کلمه صفت اصلی برای توصیف هر چیز شبیه به ماه می باشد.

 

زندگی روی کره ماه 

 

حیات در ماه

ماموریت های زیادی در تنها قمر زمین برای کشف موجودات زنده انجام شد اما هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع کشف نشد. با این حال کشف آلاسکا در قمر و تراکم زیاد آن در دهانه تاریک قطب ها باعث می شود که در آینده ماه مکانی مناسب برای سکونت انسان ها باشد.

 

فاصله و اندازه ماه

ماه کمتر از یک سوم عرض زمین است که شعاعی حدود 1080 مایلز(1740 کیلومتر) دارد به طور مثال اگر زمین به اندازه یک نیکل باشد، ماه به اندازه یک دانه قهوه است. فاصله ماه از زمین به طور متوسط 238855 مایلز (384400 کیلومتر) می باشد این بدین معناست که بین ماه و زمین می شود 30 سیاره قرار داد. قمر زمین به آرامی با سرعتی حدود یک اینچ(1.5 سانتی متر) در سال از زمین دور می شود.

 

ماه چگونه تشکیل شد؟ 

 

مدار حرکت و گردش

تنها قمر طبیعی زمین با همان سرعتی که به دور زمین در حال گردش است به دور خود می چرخد که به این حرکت چرخش همزمان گفته می شود، بنابراین با نیمکره یکسان در مقابل زمین قرار می گیرد. نامگذاری طرف تاریک روی آن نیمکره ای که از ما دور است و آن را نمی بینیم امری گمراه کننده است. همانطور که قمر به دور زمین می چرخد و زمین به دور خورشید بنابراین قسمت های مختلف قمر در زمان های مختلف در برابر نور خورشید قرار می گیرد و یا تاریک می ماند.

زمانی که ما قمر زمین را کامل و روشن می بینیم نیمکره ای است که توسط نور خورشید روشن شده است. ماه نو زمانی اتفاق می افتد که ماه و خورشید و زمین در یک راستا قرار می گیرند و زاویه ی بین ماه و خورشید به صفر درجه می رسد، قسمتی که به سمت خورشید است روشن و قسمتی که ما میبینیم تاریک است.

 

چگونگی شکل گیری قمر زمین

نظریه ای اصلی وجود دارد که می گوید در حدود 4.5 میلیارد سال پیش قمر زمین از برخورد زمین با یک جسمی هم اندازه مریخ بوجود آمده است. بقایای این برخورد جمع شده و قمر زمین را در فاصله 384000 کیلومتری از زمین تشکیل داده است. در روزهای اولیه قمر حالتی مذاب داشته که در عرض حدود 100 میلیون سال اقیانوس ماگما متبلور می شود سنگ هایی با چگالی کمتر به سمت روی اقیانوس شناور می شوند و پوسته را تشکیل می دهند.

 

برای اطلاع از مقاله گفتگو در مورد زمین مسطح بر روی لینک کلیک کنید.

 

ساختار قمر زمین

قمر زمین دارای هسته، پوسته و گوشته است. هسته قمر زمین نسبت به اجرام دیگر کوچک تر است که هسته داخلی آن جامد و غنی از آهن است و شعاعی 240 کیلومتری دارد. اطراف آن از پوسته آهن مایع به ضخامت 90 کیلومتر پوشانده شده است. بعد از پوسته، یک لایه نیمه مذاب با ضخامت 150 کیلومتر هسته آهنی را احاطه کرده است. گوشته ماه نیز از قسمت بالایی نیمه مذاب تا پایین پوسته امتداد دارد و به احتمال زیاد از مواد معدنی مانند الیوین و پیروکسین ساخته شده است که از اتم های منیزیم، آهن، سیلیکون و اکسیژن تشکیل شده است.

ضخامت پوسته در قسمتی از نیمکره ای که ما میبینیم حدود 70 کیلومتر است و در سمتی که در دید ما نیست این ضخامت به اندازه 150 کیلومتر است. این ماده از اکسیژن، سیلیکون، منیزیم، آهن، کلسیم و آلومینیوم ساخته شده و مقدار کمی تیتانیوم، اورانیوم، توریم، پتاسیم و هیدروژن دارد. در گذشته، قمر آتشفشان‌های فعالی داشت، اما امروزه همه آنها خاموش هستند و میلیون‌ها سال است که فوران نکرده‌اند.

 

سطح ماه

جو قمر زمین بسیار پراکنده است همین امر باعث شده تا نتواند از برخورد اجرام آسمانی به سطح خود جلوگیری کند. بارانی از سیارک ها، شهاب سنگ ها و دنباله دار ها به طور مداوم با سطح قمر برخورد می کنند و دهانه های زیادی را بوجود می آورند که دهانه تیکو یکی از این دهانه ها است و عرضی بیش از 85 کیلومتر دارد. طی میلیارد ها سال ضربه برخوردها قمر زمین را به تکه هایی بزرگ سنگ که پودر شده اند تبدیل کرده است.

تمام سطح ماه را توسط توده ای از خرده سنگ های خاکستری زغالی، گرد و غبار پودری و بقایای سنگ پوشه قمری پوشیده شده است و زیر آن ناحیه ای از سنگ بستر شکسته وجود دارد که به نام مگا رگولیت شناخته می شود. مناطقی که در قمر زمین نورانی هستند به عنوان ارتفاعات شناخته می شوند و قسمت تاریک آن که ماریا نامیده می شود که بین 1.2 تا 4.2 میلیارد سال پیش با گدازه پر شده اند. دمای تنها قمر زمین زمانی که خورشید بر آن می تابد به 127 درجه سانتیگراد می رسد اما زمانی که تاریک می شود دما 173- درجه سانتیگراد می شود.

 

آب روی قمر زمین

 

آیا آب در ماه وجود دارد؟

در طول اکتشاف اولیه قمر زمین و تجزیه و تحلیل تمام نمونه های بازگردانده شده از ماموریت های آپولو و لونا، ما فکر کردیم که سطح قمر زمین خشک است. اولین باری که آب به طوری قطعی در قمر کشف شد سال 2008 میلادی توسط ماموریت هندی Chandrayaan-1 بود که مولکول های هیدروکسیل را در سراسر سطح قمر زمین و متمرکز در قطب ها شناسایی کرد. ماموریت هایی مانند Lunar Prospector، LCROSS و مدارگرد شناسایی قمر زمین نه تنها نشان داده اند که سطح قمر هیدراتاسیون جهانی دارد، بلکه نشان دادند غلظت بالایی از آب یخ در مناطق دائمی سایه دار قطب های قمر زمین وجود دارد.

 

نتیجه

در این مقاله در مورد اکثر ویژگی های قمر زمین صحبت شد و باید بدانید که قطر ماه 476.3 کیلومتر است و 27% قطر زمین است. زندگی در کره ماه شاید در آینده ای نزدیک به حقیقت بپیوندد. اما هنوز کسی تاریخ دقیق زندگی در کره ماه را نمی داند. همچنین در این مقاله به این سوال که ماه چگونه تشکیل شد؟ نیز پاسخ داده ایم.

از روز اولی که تحقیقاتی روی قمر زمین صورت گرفت تا به همین لحظه همه روزه مطالب ناشناخته ای کشف شده است که هر کدام به اندازه خود برای بشر حیرت آور بوده است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فضا و سیارات دیگر به سایت آسمان شب مراجعه کنید و از این مطالب استفاده نمایید.

 

برای دانلود مقاله حقایقی در مورد ماه روی لینک کلیک کنید.

 

منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و حقایقی در مورد ماه

 



:: برچسب‌ها: آسمان شب , حقایقی در مورد ماه , خرید تلسکوپ , تلسکوپ , ماه , ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asemaneshab

فصل ها در سیاره های دیگر و دمای آنها به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه به این عوامل می پردازیم. ما در ادامه مقاله به عوامل موثر در فصل ها در سیاره های دیگر پرداخته ایم و شما را دعوت می کنیم تا با مطالعه این مقاله با این عوامل آشنا شوید.

عوامل موثر بر فصل‌ ها در سیاره‌ های دیگر

 

1. فاصله سیاره از خورشید:

اگر سیاره‌ای نزدیک به خورشید باشد (برای مثال، عطارد)، تاثیر پرتوهایش روی آن سیاره بسیار بیشتر از سیاره‌های دورتر (برای مثال، نپتون) خواهد بود. سیاره ما بسیار به خورشید نزدیک است و به همین دلیل تاثیر زیادی روی دمای زمین دارد. خورشید یکی از عوامل مهم تغییرات فصل ها در سیاره های دیگر است.

2. مدت گردش سیاره:

سیاره‌هایی که زمان گردش طولانی دارند (برای مثال، عطارد)، نسبت به سیاره‌های با زمان گردش کوتاه (برای مثال، مشتری) روز و شب بلندتری دارند. اگر خورشید مدت طولانی در آسمان باشد، نیمی از سیاره بسیار داغ‌تر از زمانی می‌شود که خورشید مدت کوتاهی در آسمان باشد. مدت زمانی که سیاره ها می چرخند می تواند بر روی فصل ها در سیاره های دیگر اثر گذار باشد.

به‌طور مشابه دمای شب‌های طولانی بسیار پایین‌تر از شب‌های کوتاه است/ زیرا نیمی از سیاره که در تاریکی است، زمان بیشتری برای خنک شدن دارد. میانگین مدت زمان روز و شب روی زمین بسیار کوتاه است، در نتیجه زمان گردش ما تاثیر محدودی روی حداکثر و حداقل دما دارد.

3. ترکیب و چگالی جو سیاره:

در سیاره‌هایی که اتمسفر متراکم دارند (برای مثال، زهره) تغییرات دما بسیار کم است، زیرا جو افزایش می‌یابد و از دست دادن گرما را تعدیل می‌کند. دمای سیاره‌هایی که فاقد جو هستند یا جو بسیار نازک دارند (برای مثال، عطارد)، تحت تاثیر این اثر تعدیل‌کننده قرار نمی‌گیرند و بنابراین تغییرات شدید دما را تجربه می‌کنند. اتمسفر زمین چگالی متوسطی دارد و گرمای خورشید را که در طول روز به سطح می‌رسد فیلتر کرده و هنگام غروب به حفظ گرما کمک می‌کند.

4. انحراف محوری سیاره:

اگر محور یک سیاره شیب متوسط (مثلا زمین یا مریخ) یا شیب زیاد (اورانوس یا پلوتون) داشته باشد، تغییرات فصلی طول روز و شب در آن به‌ ویژه در عرض‌های جغرافیایی بالاتر زیاد خواهد بود.

این مساله در سیاره‌هایی که نزدیک خورشید هستند، باعث اختلاف فصلی قابل‌توجه بین دما در دو نیمکره می‌شود. شیب ۲۳.۵ درجه‌ای زمین باعث شده است مناطق نزدیک به قطب‌ ها حدود شش ماه روز و شش ماه شب داشته باشند.

وقتی که قطب جنوب به سمت خورشید متمایل می‌شود، تابستان جنوبی با روشنایی همیشگی روز است و زمانی که به سمت مخالف متمایل می‌شود، زمستان جنوبی با همیشه شب است.

5. خروج از مرکز مداری سیاره:

هر چه مدار یک سیاره بیضوی‌تر باشد، با چرخش به دور خورشید تغییرات دمای بیشتری خواهد داشت. وقتی سیاره در مدار خود به خورشید نزدیک‌تر می‌شود، در مقایسه با زمانی که از آن دورتر است گرمای بیشتری دریافت می‌کند. عطارد مدار کاملا بیضی‌ شکل دارد، در حالی‌که مدار زمین تقریبا دایره‌ای است.

 

فصل ها در سیاره های دیگر 

 

فصل ها در سیاره های دیگر

  • عطارد: نزدیکترین سیاره به خورشید است. آب و هوای این سیاره در طول سال به‌شدت متغیر است، زیرا در مداری بسیار بیضوی حرکت می‌کند. یعنی گاهی فاصله آن با خورشید بسیار کم می‌شود. عطارد از سیاره‌های بدون جو است و در نتیجه در برابر خورشید بی محافظ است و هوای آن در طول روز بسیار گرم و در شب بسیار سرد می‌شود. عطارد شیب محور نیز ندارد و فصل‌های آن به‌ دلیل مدار بسیار بیضی شکل آن به دور خورشید رخ می‌دهند.
  • زهره: دومین سیاره نزدیک به خورشید است. مدار زهره باعث ایجاد فصل‌های مختلف نمی‌شود، زیرا تقریبا دایره‌ای است. این سیاره فقط سه درجه شیب دارد (در جهت مخالف سایر سیاره‌ها)، بنابراین درجه حرارت زهره در تمام مدت سال چندان فرقی نمی‌کند. آب و هوای این سیاره همیشه گرم است، زیرا نسبتا به خورشید نزدیک است و جو ضخیمی دارد که دما را ثابت نگه می‌دارد. می‌توان گفت که زهره تقریبا هیچ فصلی ندارد.
  • زمین: سومین سیاره نزدیک به خورشید با مداری تقریبا دایره‌ای است و بنابراین مسیری که دور خورشید طی می‌کند، روی فصل‌های آن اثر ندارد. زمین شیب ۲۳.۵ درجه دارد که برای اثر گذاشتن روی فصول کافی است. این شیب روی نحوه برخورد نور خورشید به زمین در طول مدار آن اثر می‌گذارد. در طول تابستان نیمکره جنوبی، نیمکره جنوبی زمین به سمت خورشید متمایل شده که باعث می‌شود نور خورشید مستقیم‌تر به زمین برخورد کند و روزها گرم‌تر و طولانی‌تر شوند.در طول زمستان نیمکره جنوبی، نیمکره جنوبی به سمت مخالف متمایل می‌شود، بنابراین نور خورشید به‌ طور غیرمستقیم به آن برخورد می‌کند و در فضای بزرگتری پخش می‌شود. اما در زمستان، شب‌های طولانی‌تر و روزهای کوتاه‌ تری داریم (برعکس این اتفاق در نیمکره شمالی می‌افتد). زمین به‌ دلیل محور شیب‌دار خود چهار فصل دارد و جو آن به اندازه کافی متراکم است تا دما را در طول سال معتدل نگه دارد. زمین بدون انحراف محوری، هیچ فصلی نداشت.

 

برای اطلاع از مقاله مشکلات زیست محیطی زمین بر روی لینک کلیک کنید.

 

  • مریخ: چهارمین سیاره نزدیک به خورشید است. این سیاره فقط دو فصل (تابستان و زمستان) دارد که از نظر دما بسیار متفاوت هستند. مدار بیضی شکل مریخ و شیب قابل‌توجه آن باعث به وجود آمدن فصل می‌شود. علاوه‌بر این، جو بسیار نازک مریخ در تغییرات شدید دما در آن نقش دارد. شما می توانید مریخ را با تلسکوپ در شبی که همه شرایط رصد مهیا باشد را تماشا کنید و به وضعیت این سیاره در فصل های مختلف پی ببرید. 
  • مشتری: فقط سه درجه شیب دارد و جو آن بسیار غلیظ است (این سیاره یکی از غول‌های گازی است). مدار مشتری به دور خورشید بیضوی است، بنابراین انتظار می‌رود که دمای آن در طول مدار بسیار متغیر باشد. بااین‌حال، با توجه به فاصله بسیار زیاد مشتری از خورشید، این سیاره تغییر دمای اندکی دارد و همیشه بسیار سرد است. جو بسیار غلیظ مشتری دمای سرد آن را پایدار نگه می‌دارد و می‌توان گفت که هیچ فصلی ندارد. شما می توانید با خرید تلسکوپ مشتری را در آسمان مناسب رصد تماشا کنید. تلسکوپ به شما کمک می کند تا مشتری را به خوبی تماشا کنید.
  • زحل: یکی از غول‌های گازی است که انحراف محوری و همچنین مدار بیضوی به دور خورشید دارد. با وجود این از آن‌جایی که فاصله بسیار زیادی از خورشید دارد، همیشه بسیار سرد است و جو غلیظ آن هوای سرد را حفظ می‌کند.
  • اورانوس: مدار بیضوی دارد و بسیار از خورشید دور است. بنابراین در تمام طول سال هوای بسیار سردی را تجربه می‌کند. این سیاره جو بسیار غلیظی دارد (یکی دیگر از غول‌های گازی است) و به‌همین دلیل دمای آن در طول سال بسیار سرد باقی می‌ماند. اورانوس شیب حدود ۹۸ درجه دارد و عملا به پهلو و دور خود می‌چرخد. روز این سیاره نیمی از سال طول می‌کشد و نیمه دیگر سال شب است.
  • نپتون: مدار سیاره نپتون تقریبا دایره ای است و حدود ۲۸ درجه شیب دارد. با‌این‌حال، نپتون از خورشید فاصله بسیار زیادی دارد و به‌ همین دلیل دمای آن همیشه بسیار پایین است. جو نپتون غلظت بالایی دارد و آب و هوا را سرد نگه می‌دارد. بنابراین نزدیکی به خورشید روی فصل ها در سیاره های دیگر تاثیر می گذارد مانند نپتون. 
  • پلوتو (سیاره ای کوتوله): از خورشید بسیار دور است و در نتیجه همواره دمای بسیار پایینی دارد. با آنکه مدار این سیاره به دور خورشید بسیار بیضوی است و جو بسیار نازک دارد، فاصله آن از خورشید باعث می‌شود که همیشه به‌شدت سرد باشد.

 

اثر گرمای خورشید بر فصل ها در سیاره های دیگر 

 

نتیجه

عوامل موثر بر فصل ها در سیاره های دیگر را برای شما به تفکیک سیارات عنوان کردیم و به این نتیجه رسیدیم که فاصله سیارات با خورشید، مسیر حرکتی سیارات، انحراف محوری آنها و ضخامت جو سیاره در تغییرات فصلی و دمایی آنها تاثیرگذار است، باید عنوان کرد که خورشید نقش بسیار مهمی در فصل ها سیاره های دیگر دارد. شما با مراجعه سایت آسمان شب می توانید خرید تلسکوپ و تجهیزات رصد آسمان را مشاهده کنید و همچنین دیگر مقالات مرتبط با نجوم را مطالعه فرمائید.

 

برای دانلود مقاله عوامل موثر بر فصل‌ها در سیاره‌ های دیگر روی لینک کلیک کنید.

 

منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و عوامل موثر بر فصل های سیارات دیگر

 



:: برچسب‌ها: فصل ها در سیاره های دیگر , ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asemaneshab

مشکلات زیست محیطی زمین با گذر زمان بیشتر می شود. بحران آب و هوا عوامل بسیاری دارد که در مشکلات زیست محیطی نیز دخیل هستند. برخی از این عوامل بسیار مهم تلقی می شوند مانند جنگل زدایی، از بین رفتن تنوع زیست محیطی، ضایعات مواد غذایی و آلودگی هوا که در ادامه به آنها می پردازیم.

???? مشکلات زیست محیطی چیست؟

مشکلات زیست محیطی زمین مواردی را عنوان می کند که باعث از بین رفتن زمین خواهد شد. این مشکلات می تواند سرعت نابودی زمین را افزایش دهد. اگر جوامع انسانی مشکلات زیست محیطی را جدی نگیرند و به همین رویه ادامه دهند تا چند سال دیگر زمین به دست خود بشر از بین خواهد رفت و دیگر هیچ موجود زنده ای نمی تواند بر روی آن زندگی کند. در ادامه این مقاله به چند مورد از این مشکلات اشاره کرده ایم.

 

مشکلات زیست محیطی 

 

???? گرم شدن زمین توسط سوخت های فسیلی

دمای زمین در مقایسه با دوران قبل از صنعتی شدن 1.15 درجه سانتیگراد افزایش داشته است. این بدون شک یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی در طول زندگی ما است. از آنجا که انتشار گازهای گلخانه ای زمین را پوشانده است، گرمای خورشید را به دام می اندازد و منجر به گرم شدن کره زمین می شود.

بحران آب و هوا باعث می شود که طوفان های استوایی و سایر رویدادهای آب و هوایی مانند طوفان، موج گرما و سیل شدیدتر و مکرر تر از قبل باشند. با این حال، حتی اگر تمام انتشار گازهای گلخانه‌ای فورا متوقف شود، دمای جهانی در سال‌های آینده به افزایش خود ادامه خواهد داد. به همین دلیل کاملاً ضروری است که از هم اکنون شروع به کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه ای، سرمایه گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر و فازبندی سوخت های فسیلی خود در سریع ترین زمان ممکن کنیم.

 

???? حکم رانی ضعیف

به گفته اقتصاد دانانی مانند نیکلاس استرن، بحران آب و هوا نتیجه شکست های متعدد بازار است. اقتصاددانان و دوستداران محیط زیست سال هاست که از سیاست گذاران خواسته اند تا قیمت فعالیت هایی را که گازهای گلخانه ای منتشر می کنند (یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی ما) افزایش دهند که فقدان آن بزرگترین شکست بازار را تشکیل می دهد. برای کاهش انتشار سریع و به اندازه کافی موثر، دولت ها نه تنها باید بودجه نوآوری سبز را به طور گسترده افزایش دهند، بلکه باید طیفی از سیاست های دیگر را نیز اتخاذ کنند که هر یک از شکست های بازار دیگر را برطرف کند.

مالیات ملی کربن در 27 کشور سراسر جهان از جمله کشورهای مختلف اتحادیه اروپا، کانادا، سنگاپور، ژاپن، اوکراین و آرژانتین اجرا می شود. با این حال، طبق گزارش استفاده از انرژی مالیاتی OECD در سال 2019، ساختارهای مالیاتی فعلی به اندازه کافی با مشخصات آلودگی منابع انرژی همسو نیستند. به عنوان مثال، OECD پیشنهاد می کند که مالیات کربن به اندازه کافی برای تولید زغال سنگ سختگیرانه نیست، اگرچه ثابت شده است که برای صنعت برق موثر است. مالیات کربن به طور موثر در سوئد اجرا شده است. مالیات کربن به ازای هر تن 127 دلار آمریکا است و از سال 1995 تا کنون 25 درصد انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش داده است، در حالی که اقتصاد آن در همان دوره زمانی 75 درصد رشد کرده است.

 

???? ضایعات مواد غذایی

یک سوم مواد غذایی در نظر گرفته شده برای مصرف انسان - حدود 1.3 میلیارد تن - هدر می رود یا از بین می رود. این مقدار برای تغذیه 3 میلیارد نفر کافی است. ضایعات و تلفات مواد غذایی یک سوم انتشار گازهای گلخانه ای سالانه را تشکیل می دهند. اگر ضایعات غذایی یک کشور بود، پس از چین و ایالات متحده سومین تولیدکننده گازهای گلخانه ای بود.

ضایعات و از دست دادن مواد غذایی در مراحل مختلف در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته رخ می دهد. در کشورهای در حال توسعه، 40 درصد ضایعات مواد غذایی در سطوح پس از برداشت و فرآوری رخ می دهد، در حالی که در کشورهای توسعه یافته، 40 درصد ضایعات مواد غذایی در سطوح خرده فروشی و مصرف کننده رخ می دهد.

 

???? از بین رفتن تنوع زیستی

در 50 سال گذشته شاهد رشد سریع مصرف انسان، جمعیت، تجارت جهانی و شهرنشینی بوده‌ایم که نتیجه آن این است که بشر از منابع زمین بیش از آن‌چه می‌تواند به طور طبیعی دوباره جایگزین کند، استفاده می‌کند. گزارش اخیر WWF نشان داد که اندازه جمعیت پستانداران، ماهی ها، پرندگان، خزندگان و دوزیستان بین سال های 1970 تا 2016 به طور متوسط 68 درصد کاهش یافته است. این گزارش کاهش تنوع زیستی را به عوامل مختلفی نسبت می دهد. حیواناتی مانند پانگولین ها(مورچه خوارها)، کوسه ها و اسب های دریایی به طور قابل توجهی تحت تأثیر تجارت غیرقانونی حیات وحش قرار دارند و مورچه خوارها به این دلیل به شدت در معرض خطر هستند. 

به طور گسترده تر، یک تحلیل اخیر نشان می دهد که ششمین انقراض دسته جمعی حیات وحش روی زمین در حال شتاب گرفتن است. بیش از 500 گونه از جانوران خشکی در آستانه انقراض هستند و احتمالاً ظرف 20 سال آینده از بین خواهند رفت. دانشمندان می گویند که بدون تخریب طبیعت توسط انسان، این میزان از دست دادن هزاران سال طول می کشید.
 
مشکلات زیست محیطی جهان 
 

???? آلودگی پلاستیکی

مشکلات زیست محیطی انواع مختلفی دارند که آلودگی پلاستیکی یک از این مشکلات است. در سال 1950، جهان بیش از 2 میلیون تن پلاستیک در سال تولید می کرد. تا سال 2015، این تولید سالانه به 419 میلیون تن افزایش یافت و باعث تشدید زباله های پلاستیکی در محیط زیست شد. گزارشی توسط مجله علمی Nature نشان می‌دهد که در حال حاضر سالانه حدود 14 میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌ها راه پیدا می‌کند که به زیستگاه‌های حیات وحش و حیواناتی که در آنها زندگی می‌کنند آسیب می‌رساند. این تحقیق نشان داد که اگر اقدامی صورت نگیرد، بحران پلاستیک تا سال 2040 به 29 میلیون تن در سال خواهد رسید. اگر میکروپلاستیک ها را در این مورد لحاظ کنیم، مقدار تجمعی پلاستیک در اقیانوس تا سال 2040 به 600 میلیون تن خواهد رسید.
نشنال جئوگرافیک به طرز تکان دهنده ای دریافت که 91 درصد از کل پلاستیکی که تا به حال ساخته شده است بازیافت نمی شود، که نه تنها یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی در طول زندگی ما است، بلکه یکی دیگر از شکست های عظیم بازار است. نمی توان گفت که اثرات جبران ناپذیر آلودگی پلاستیکی در دراز مدت بر محیط زیست چه خواهد بود.

 

برای اطلاع از مقاله گفتگو در مورد زمین مسطح بر روی لینک کلیک کنید.

 

???? جنگل زدایی

هر ساعت جنگل هایی به اندازه 300 زمین فوتبال از بین می روند. تا سال 2030، این سیاره ممکن است تنها 10 درصد از جنگل های خود را داشته باشد. اگر جنگل زدایی متوقف نشود، همه آنها می توانند در کمتر از 100 سال از بین بروند. برزیل، جمهوری دموکراتیک کنگو و اندونزی سه کشوری که بیشترین میزان جنگل زدایی را تجربه می کنند. آمازون، بزرگترین جنگل بارانی جهان - با مساحت 6.9 میلیون کیلومتر مربع (2.72 میلیون مایل مربع) و حدود 40 درصد از قاره آمریکای جنوبی - همچنین یکی از متنوع ترین اکوسیستم های بیولوژیکی است و حدود سه میلیون گونه گیاهی و جانوری را در خود جای داده است. علی رغم تلاش‌ها برای حفاظت از زمین‌های جنگلی، جنگل‌زدایی قانونی همچنان بیداد می‌کند و حدود یک سوم جنگل‌زدایی استوایی جهانی در جنگل‌های آمازون برزیل اتفاق می‌افتد که هر سال به 1.5 میلیون هکتار می‌رسد.
 
مشکلات زیست محیطی دنیا 

???? آلودگی هوا

یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی امروزه آلودگی هوا است. داده‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد که سالانه بین 4.2 تا 7 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و از هر 10 نفر، 9 نفر هوای حاوی سطوح بالایی از آلاینده‌ها را تنفس می‌کنند. بر اساس گزارش یونیسف، در آفریقا، 258000 نفر در سال 2017 بر اثر آلودگی هوای فضای باز جان خود را از دست دادند که این رقم در سال 1990، 164000 نفر بود. علل آلودگی هوا بیشتر از منابع صنعتی و وسایل نقلیه موتوری و همچنین انتشارات ناشی از سوختن زیست توده و کیفیت پایین هوا به دلیل طوفان های گرد و غبار ناشی می شود. گزارش اخیر آژانس محیط زیست اتحادیه اروپا نشان داد که آلودگی هوا در سال 2012 (آخرین سالی که داده‌های مربوط به آن در دسترس بود) منجر به مرگ 400000 نفر در اتحادیه اروپا شد.

 

???? ذوب شدن یخ و افزایش سطح دریا

بحران آب و هوایی قطب شمال را بیش از دو برابر هر جای دیگر کره زمین گرم می کند. امروزه یکی از مشکلات زیست محیطی این است که به دلیل افزایش دمای زمین سطح آب دریاها بیش از دو برابر بیشتر از قرن بیستم افزایش می‌یابد. دریاها در حال حاضر به طور متوسط 3.2 میلی متر در سال افزایش می یابند و تا پایان این قرن تا حدود 0.7 متر رشد خواهند کرد. در قطب شمال، ورقه یخی گرینلند بیشترین خطر را برای سطح دریاها دارد زیرا ذوب شدن یخ ها عامل اصلی بالا آمدن سطح آب دریاها است. بنابراین ذوب شدن یخ هم مشکلات زیست محیطی را بیشتر می کند.

با توجه به اینکه تابستان سال گذشته باعث از بین رفتن 60 میلیارد تن یخ از گرینلند شد، این موضوع بیش از پیش نگران کننده است، که برای افزایش سطح آب دریاها به میزان 2.2 میلی متر در دو ماه کافی است. طبق داده های ماهواره ای، صفحه یخی گرینلند در سال 2019 مقدار زیادی یخ را از دست داد. به طور متوسط یک میلیون تن در دقیقه طی یک سال، این یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی است که اثرات زیادی دارد. اگر کل صفحه یخی گرینلند ذوب شود، سطح دریا شش متر افزایش می یابد.

 

???? نتیجه
در آخر باید بدانیم که ما انسان ها نیز جدای از سیاستگذاران و دولتمردان وظایفی را برای حفظ زمین داریم. اگر هر شخص در سطح زندگی خود بتواند از زمین محافظت کند زمین عمر بیشتری خواهد داشت. یک فرد در زندگی خصوصی خود می تواند کمتر از سوخت ها، پلاستیکها استفاده کند. همچنین می تواند کمتر زباله تولید کند. بنابراین خودمان نیز می توانیم برای حل مشکلات زیست محیطی و زندگی بیشتر و بهتر بر روی این کره زیبا کارهایی انجام دهیم و طول عمر زمین را افزایش دهیم تا آیندگان زندگی بهتری داشته باشند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقالات سایت آسمان شب مراجعه فرمائید.
 
برای دانلود مقاله مشکلات زیست محیطی زمین روی لینک کلیک کنید.

 

منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و مشکلات زیست محیطی زمین

 

 



:: برچسب‌ها: آسمان شب , مشکلات محیط زیست زمین , زمین , کره زمین , ,
:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asemaneshab

تعدادی از فرهنگ های باستانی بر این باور بودند که زمین مسطح است. اما به‌ طور باورنکردنی، امروزه افرادی باقی مانده‌اند که با وجود قرن‌ها شواهد خلاف آن، هنوز بر این باورند که زمین صاف است. چرا مردم این را باور می کنند، و آیا حتی ارزش آن را دارد که در مورد آن گفتگو شود؟

 

زمین مسطح نیست

 

???? به افق نگاه کنید

تقریباً از هر موضوع دیگری در قلمرو علوم فیزیکی، درباره انحنای زمین بیشتر می دانیم. آزمایش‌ها، مشاهدات زیادی وجود دارد که بارها و بارها منحنی زمین را آشکار کرده‌اند. زمانی که اشیاء از شما دور می شوند، کوچکتر به نظر می رسند و به روشی بسیار منحصر به فرد ناپدید می شوند. ابتدا قسمت زیرین آنها پنهان می شود و سپس قسمت بالایی آنها. اگر تا به حال یک کشتی را در افق تماشا کرده باشید، متوجه این موضوع خواهید شد.
همانطور که سروان آلبرت استیونز از سپاه هوایی ارتش ایالات متحده در دهه 1930 نشان داد. انحنای زمین به وضوح از ارتفاعات بالا آشکار است. به عنوان مثال، در دسامبر 1930، استیونز در حالی که در ارتفاع 21000 فوتی (6400 متری) در آسمان آرژانتین پرواز می کرد، عکسی به سمت غرب گرفت و این موضوع را در تصاویر نشان داد.
مقامات ناسا در توضیح این پرواز نوشتند: «کوه‌های آند در فاصله ۴۶۲ کیلومتری، اگرچه بلندتر از ارتفاع هواپیما، در زیر افق قرار داشت که با خط افقی سفید در عکس مشخص شده است». انحنای زمین این پدیده را توضیح می دهد، همانطور که در نمودار همراه عکس توضیح داده شده است. انحنای زمین نیز به صورت جانبی در عکس قابل مشاهده است، اگرچه این اثر ظریف است زیرا تصویر تنها 1/360 محیط زمین را در بر می گیرد.
و در نوامبر 1935، استیونز و کاپیتان ارویل اندرسون از بالونی که از راپید سیتی در داکوتای جنوبی بلند شد و تا حداکثر ارتفاع 72395 فوتی (22066 متری) اوج گرفت، عکس گرفتند. مقامات ناسا نوشتند: «این عکس مرز تروپوسفر- استراتوسفر و انحنای واقعی زمین را نشان می‌دهد و پتانسیل شناسایی دوربرد از بالن‌های ارتفاع بالا را نشان می‌دهد». اتمسفر زمین قادر است با استفاده از لایه های مختلف هوا، نور را به جهات جالبی خم کند. این پدیده، یکی از عوارض جانبی انحنای زمین، تضمین قطعی منحنی سیاره ما نیست، اما نکته ای جالب محسوب می شود.

 

???? به آسمان نگاه کنید

اما حتی اگر نمی توانید برای شواهد به افق نگاه کنید، می توانید به آسمان نگاه کنید. ستارگان گوناگون از نقاط مختلف زمین به دو روش بسیار عجیب و غریب قابل مشاهده هستند. اولین روش، تقسیم کردن زمین به نیمکره شمالی و جنوبی است. بنابراین، شما می توانید Polaris، ستاره بالای قطب شمال زمین را به راحتی در عرض های جغرافیایی شمالی ببینید.

اما همانطور که به سمت جنوب حرکت می کنید و به خط استوا نزدیک می شوید، قطب شمال از دید شما خارج می شود و از قسمت پایین شروع به ناپدید شدن می کند. وقتی از آن مرز عبور کردید، اصلاً نمی‌توانید آن را ببینید - منحنی زمین در آن جهت مسدود می‌شود. همانطور که به سمت جنوب سفر می کنید، صورت های فلکی جدید در انتظار نگاه شما هستند - صورت های فلکی که اگر در شمال بمانید، کاملاً توسط منحنی زمین پوشیده می شوند.

یک ترفند دیگر نیز وجود دارد. اگر در یک منطقه به خصوص مسطح زندگی می کنید، می توانید ستارگان را تا افق ببینید اما نه دورتر (زیرا زمین در راه شماست). اما اگر به بالا سفر کنید - مثلاً به بالای یک کوه - نقطه دید بهتری خواهید داشت و می توانید ستاره های دورتر از قبل را ببینید. در زمان های گذشته، خلیفه عباسی، المامون در قرن نهم، لشکری را برای انجام این کار فرستاد و از آن مشاهدات برای اندازه گیری محیط زمین استفاده کرد.

 

برای اطلاع از مقاله اولین انسان روی ماه بر روی لینک کلیک کنید.

 

???? همه جا به شکل دایره 

ممکن است نتوانید چنین تحقیقات علمی را در نزدیکترین قله کوه به خود انجام دهید. اما روشی وجود دارد که می توانید به کار بگیرید تا شاهد انحنای زمین در حیاط خلوت خود باشید. برای انجام این روش نیاز به شانس خوب دارید.

در زمان ماه گرفتگی، زمین از بین خورشید و ماه عبور می کند و به زمین اجازه می دهد تا سایه خود را روی ماه بیاندازد. آن سایه همیشه، یک دایره است، مهم نیست در کجای سیاره هستید، بدون توجه به زمان خسوف، سایه ای که بر روی ماه می افتد همیشه به صورت یک دایره است. تنها راه برای ایجاد سایه دایره ای شکل این است که چیزی که سایه می اندازد یک کره باشد.

این به عکس‌های بی‌شماری از زمین که توسط ماهواره‌های در حال گردش گرفته شده و شهادت‌های شاهدان عینی از فضانوردان ده‌ها کشور مختلف، برنامه‌های فضایی و سازمان‌های خصوصی گرفته شده است، مربوط نیست. همین تصاویر و شواهد برای رد کردن فرضیه زمین مسطح نیز کافی است.

زمین منحنی ما نیز کاملاً با تمام فیزیک هماهنگ است. بعلاوه، تمام سیارات دیگری که تاکنون کشف شده اند نیز گرد به نظر می رسند، زیرا اینگونه است که گرانش اشیا را دوست دارد. اگر از گرانش استفاده می‌کنید، مثلاً به GPS خود اعتماد کنید تا موقعیت‌های دقیق به شما بدهد و مسیرها را محاسبه کند، آن‌گاه همان نیرو موادی به اندازه زمین را به یک توپ تبدیل می‌کند.

 

  زمین گرد

???? استدلال فرضیه زمین مسطح بر اساس شواهد

با این حال، فکر نمی‌کنم این بحث واقعاً در مورد شواهد واقعی یا روند علمی باشد. افرادی که معتقدند زمین مسطح است، از همان نوع مشاهدات به این نتیجه نمی رسند. در عوض، آنها معتقدند که ما را گمراه می کنند و به آنها دروغ می گویند، که دانشمندان از شما می خواهند باور کنید که زمین، علی رغم صاف بودن، گرد است. بنابراین سوال این نیست که "چرا مردم به زمین مسطح اعتقاد دارند؟" بلکه "چرا مردم به یک توطئه اعتقاد دارند؟" و پاسخ همان دلیلی است که همیشه وجود دارد: عدم اعتماد. بسیاری از مردم در قالب این موضوع که زمین مسطح است یا خیر به جامعه اطراف خود اعتماد ندارند، به ویژه نمایندگان آن جامعه.

وقتی صحبت از نمایندگان و نخبگان آن جامعه می شود به مقامات دولتی، اعضای دانشگاه و دانشمندان اشاره می‌شود و این اعتماد در قبال این اشخاص  اغلب کاهش می‌یابد. بنابراین اگر متوجه شدید که با کسی که به زمین مسطح معتقد است صحبت می کنید، از شواهد و استدلال ها صرف نظر کنید و از خود بپرسید که چگونه می توانید اعتماد کسانی که به زمین مسطح اعتقاد دارند را جلب کنید.

 

???? نتیجه
 در نتیجه به نظر شما آیا کسانی که به زمین مسطح معتقدند در اثبات این موضوع موفق می شوند یا خیر؟ در این مقاله مواردی را که فرضیه زمین مسطح را نفی می کرد عنوان کردیم. دانشمندان و محققین فرضیه زمین مسطح را پوچ می دانند. چرا که با روش های علمی و فیزیکی مسطح بودن زمین را رد می کنند.

 

برای دانلود مقاله گفتگو در مورد زمین مسطح روی لینک کلیک کنید.

 

منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و گفتگو در مورد زمین مسطح

 

 



:: برچسب‌ها: زمین مسطح , زمین , آسمان شب , نجوم , فضا , ,
:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 آبان 1402 | نظرات ()

cache01last1715768757